EduRoboLab. Metoda i przykłady

Klocki LEGO w edukacji. Roboty LEGO MINDSTORMS NXT: zbuduj, zaprogramuj, przetestuj...

Autor

Wojciech Jan Zuziak

Używam metody EduRoboLab podczas warsztatów z robotyki, do nauczania algorytmiki w szkole oraz w czasie zajęć z dziećmi i ich rodzicami.

Zainteresowanie rośnie zadziwiająco szybko!

LEGO MINDSTORMS NXT

Status działu

Sprawdzono

Co to jest EduRoboLab?

Jest to format zajęć edukacyjnych, w którym uczniowie:
  • projektują i budują zrobotyzowane maszyny lub pojazdy;
  • prowadzą badania (testy i modyfikacje) stworzonych modeli;
  • zdalnie sterują pracą zbudowanych modeli;
  • programują roboty autonomiczne;
  • pracują w małych zespołach - najlepiej w parach;
  • wykorzystują Sieć jako źródło inspiracji - transfer idei, nie rozwiązań;
  • dokumentują swoje pomysły w multimedialnej formie;
  • publikują opisy swoich badań.
Najlepiej specyfikę metody oddają:
  • rzeczowniki: warsztaty, laboratorium, badania, technika;
  • czasowniki: próbuję, szukam, tworzę, doświadczam.

Dla kogo?

Z kim pracować metodą EduRoboLab z użyciem zestawów LEGO MINDSTORMS NXT?
  • z uczniami szkół podstawowych - dzieci z klasy 4 (10 lat) i starsze
  • z uczniami klas gimnazjalnych
  • z młodzieżą szkół ponadgimnazjalnych
  • ze studentami
  • z nauczycielami i studentami uczelni pedagogicznych
  • z zespołami dziecko + rodzic lub 2 dzieci + rodzic - możliwe czynne uczestnictwo w zajęciach dzieci młodszych (pracujących z pomocą rodzica)

Co to są roboty LEGO MINDSTORMS NXT?

Roboty z klocków LEGO zostały opracowane na Massachusetts Institute of Technology. Wiele szkół i uczelni wykorzystuje je do nauki podstaw programowania.

Zestawy LEGO MINDSTORMS NXT pozwalają konstruować np. pojazdy (na zdjęciu obok), które - po odpowiednim "oczujnikowaniu" - wchodzą w interakcje z otoczeniem, stają się robotami mobilnymi.

Środowisko programowania zostało przygotowane w taki sposób, aby nawet dzieci mogły poznawać tajniki programowania. Programowanie sprowadza się do budowania graficznych schematów działania robotów.

Podstawowym  elementem składowym robota jest „kostka” (ang.: brick) NXT, wyposażona w 32-bitowy procesor, cztery porty wejścia do komunikacji z sensorami (np. dotyku, ultradźwięków, koloru i natężenia światła) oraz trzy porty wyjścia do podpięcia silników.