METODA WEBQUEST: CO To? Dla KOGO?

Co to jest WebQuest?

WebQuest (w wolnym tłumaczeniu "Poszukiwania w Sieci"), jest zorientowanym na uczniowskie badania formatem zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym (ale nie wyłącznym) źródłem informacji jest Internet. Prościej mówiąc, WebQuest jest konkretnym schematem metody projektu badawczego.

  • Uczniowie w oparciu o Sieć zgłębiają zadaną tematykę, starają się weryfikować jakość uzyskiwanej informacji (także w oparciu o źródła pozainternetowe).
  • Pozyskane informacje i tworzone na ich podstawie struktury uczniowie gromadzą, redagują i przygotowują do prezentacji za pomocą elektronicznych narzędzi.
  • Narzędziem może być serwis internetowy (np. Google Blogger, Witryny Google), program do prezentacji (np. Prezentacje Google, Power Point, uczniowski film etc.) lub w ostateczności nawet zwykły edytor tekstowy z osadzonymi ilustracjami i linkami do źródeł.
  • Narzędzie powinno zostać dobrane stosownie do formy i środowiska prezentacji końcowej (np. Blogger lub Witryny dla prezentacji w Sieci, PowerPoint lub nowszy program prezentacyjny dla prezentacji w sali z projektorem, edytor dokumentów tekstowych [lub i farby plakatowe] dla prezentacji w miejscach wymagających papierowego nośnika).

Dla kogo i gdzie?

  • Na każdym poziomie edukacyjnym
  • W klasie i w domu
  • W pracy zespołowej, grupowej i indywidualnej
  • W kształceniu F2F i na odległość
  • W samokształceniu i kształceniu nieformalnym
  • W kształceniu całożyciowym

Po co?

  • Uczniowi: uczy efektywnego korzystania z Internetu jako źródła informacji. Jest tak zaprojektowany,
    • aby motywować młodego badacza do twórczego wykorzystania informacji, a nie tylko ich wyszukania,
    • aby wspomagać jego myślenie na wyższych poziomach taksonomicznych: analizy, syntezy i ewaluacji.
  • Nauczycielowi: efektywna, motywacyjna, stosunkowo prosta do wdrożenia w każdych warunkach odmiana projektu badawczego.

Dlaczego warto?

  • Uczy badań (jak wiemy z badań porównawczych, badania uczniowskie to pięta achillesowa polskiej szkoły)
  • Wspiera tematykę zajęć dodatkowymi informacjami,poszerza wiedzę uczniów (a zatem każdy nauczyciel może tu znaleźć coś dla siebie)
  • Pozwala uczniom pracować we własnym tempie (a zatem każdy uczeń może tu znaleźć coś dla siebie)
  • Rozwija twórcze myślenie (jak wiemy z innych badań, już od pewnego czasu z myśleniem odtwórczym świetnie radzą sobie automaty, natomiast żywych ludzi zatrudnia się raczej z nadzieją na myślenie twórcze)
  • Stymuluje współpracę grupową (jak wiemy z innych badań porównawczych, umiejętność współpracy grupowej to pięta achillesowa wszystkich nas)
  • Motywuje uczniów (czy ktoś jest przeciw?)
  • Jest wizualny/multimedialny (wszyscy lepiej uczymy się w takich warunkach, "cyfrowcy" zaś - szczególnie)
  • Jako metoda problemowa (tzw. aktywizująca!) - jest efektywniejsza od tradycyjnych metod (na zdrowy rozum powinny się zatem nazywać nieaktywizujace, a tego przecież nie chcemy, prawda?)